The Son – Philipp Meyer

The SonIk weet werkelijk niet meer hoe deze titel op mijn lijstje te lezen boeken terecht is gekomen. Ongetwijfeld ergens gelezen in een of andere nieuwsbrief van een Amerikaanse boekenwebsite. Of misschien was de nominatie voor de Pulitzer prijs 2014 de trigger. Hoe dan ook, spijt heb ik er in elk geval niet van.

In The Son vertelt Philipp Meyer de familiegeschiedenis van de familie McCullough. Hij gebruikt daarvoor drie personen uit de verschillende generaties van de familie McCullough. ‘Colonel’ Eli Mc Cullough (1836), de patriarch van de familie, die zijn verhaal lijkt te vertellen in een interview. Zo leest het overigens in het geheel niet. Voor zijn zoon Peter McCullough (1870) wordt de dagboekvorm gebruikt en Jeannie McCullough (1926), de kleindochter van Peter, vertelt haar verhaal in de derde persoon.
Het hele verhaal speelt zich af tegen de ontwikkeling van de staat Texas. De McCulloughs komen er als pioniers en verdienen de kost uiteindelijk in de olieproductie.

The Son is een stevig boek met een sterke verhaallijn en sterke karakters. Het geeft een goed beeld van de strijd om het bestaan in Texas. Alhoewel de drie verhaallijnen allemaal boeiend zijn, sprak het verhaal van Eli McCullough me het meeste aan. Hij ziet eerst hoe zijn hele familie wordt uitgemoord en wordt daarna zelf gevangen genomen door de Comanches. Meyer gebruikt de overlevingstocht van Eli om de verschillende kanten  van de strijd tussen pioniers en indianen te laten zien, zonder hierbij partij te kiezen. Peter is bijna het tegengestelde van Eli. Hij blijft zich zijn hele leven schamen voor het aandeel dat zijn familie heeft gehad in de moordpartij op hun Mexicaanse buren. Met Jeannie wordt het verhaal compleet. Zij ontwikkelt zich tot de matriarch van de familie.

Ik heb het boek met veel plezier gelezen. Altijd boeiend en het leest lekker door. Voor wie geïnteresseerd is in de ontwikkeling van Amerika vind ik het zeker een aanrader. Van mij krijgt The Son vier sterren.
Philipp Meyer is vooral bekend geworden door zijn boek American Rust (Nederlandse titel: Roest). Een titel die ik zeker aan mijn leeslijstje ga toevoegen want ik ben door The Son nieuwsgierig geworden naar het werk Philipp Meyer.

Philipp Meyer heeft een eigen website.

Geef een reactie

