Hoe moet je zijn – Sheila Heti

Sheila Heti grootOorspronkelijke titel: How should a person be?
Vertaald door Iannis Goerlandt

Het boek Hoe moet je Zijn van Sheila Heti is in de internationale pers met veel gejuich ontvangen. Voor de publicatiedatum mocht ik het lezen voor het Selexyz lezerspanel.

Hoe moet je zijn. Dat is de vraag die Sheila de lezer in de eerste zin van het boek voorlegt. Ze heeft het iedereen gevraagd, maakt vergelijkingen met de karakters van haar vrienden en beroemdheden maar ze komt er niet uit. Sheila gaat op zoek naar het antwoord op deze vraag.

De zoektocht is een weergave van haar gedachten, bespiegelingen, emails en transcripties van bandopnamen. Het leest het alsof iemand je een heel warrig verhaal, heel snel aan het vertellen is. Zo’n verhaal waarbij je na afloop zegt “vertel het nu nog eens en dan langzaam”. Heti schrijft open, niets verhullend. Heldere, klare taal.

Het boek is zonder twijfel bijzonder te noemen. Zowel door inhoud als door vorm. Toch kon het mij niet boeien. Enerzijds door de verschillende stijlen die mij daarbij hinderden. Anderzijds door de hoofdpersoon die nergens zelf een weg lijkt te kiezen en zich bij alles afvraagt of dat nou wel of geen correct gedrag is. Tot en met de vraag of je dezelfde jurk kan kopen als je vriendin. Dat gaat irriteren. Het is irreëel. Iedereen vraagt zich weleens af of een bepaalde gedraging wel of niet juist was. Voor mij wordt Sheila daarmee ongeloofwaardig, soms zelfs lachwekkend.

Op grond van de beschrijving leek het me een interessant boek maar het viel helaas tegen. Anderen zullen deze roman ongetwijfeld wel waarderen, getuige ook de lovende kritieken. Mijn boek was het niet. Volgens mij is het ook het eerste boek dat ik met slechts 1 ster waardeer.

Geef een reactie

