Magnus – Arjen Lubach

Het boek was waarschijnlijk nooit op mijn leeslijst gekomen als het niet als “groupread” bij de Netherlands & Flandersgroup” was gekozen. Wat mij betreft was het een goede keus.

De titel van het boek is dan wel Magnus, het gaat toch allemaal om Caro. Caro, de jeugdliefde van Merlijn die hem van de ene op de andere dag aan de dijk heeft gezet. Zonder dat Merlijn Kaiser weet waarom. Sinds Caro weg is, is hij helemaal de weg kwijt. Op zoek naar zichzelf en een nieuwe toekomst. Dan wordt er fraude gepleegd met zijn creditcard en gaat Merlijn op zoek naar degene die dat heeft gedaan.

Ik heb het boek met plezier gelezen. Het leest lekker weg, niet te moeilijk taalgebruik en soms geschreven met humor. Wat ik erg leuk vind is dat Lubach het verhaal beschrijft alsof het een toneelstuk is terwijl hoofdpersoon Merlijn toneelschrijver is. Ook het heen en weer springen in de tijd waardeer ik, dat roept spanning op. Zeker na de ontmoeting in Uppsala. Dan versnelt het verhaal en wordt de lezer niet alleen meegenomen naar het verleden maar ook naar de toekomst.

Wat ik me nog steeds afvraag is waarom hij in hemelsnaam tegen de creditcardmaatschappij zegt dat hij zelf de 1600 heeft uitgegeven. Ik kan me toch niet voorstellen dat je tijdens het telefoongesprek al bedenkt dat je dat wilt gaan uitzoeken. Misschien is het omdat hij op dat moment helemaal de weg kwijt is en op zoek is naar zichzelf? Welke reden kan hij daarvoor hebben gehad.

Lubach laat Merlijn mooie uitspraken doen. Zoals “het idee dat je als kind denkt dat iets voor eeuwig is. Dat heeft iedereen blijkbaar. En misschien bedoelen ze ook dat volwassen worden inhoudt dat je je begint te realiseren dat alles tijdelijk is”. En “Hoop is gemaakt van het sterkste draad dat er is. En het snijdt in alle waarheid”. Dat zijn toch aardige filosofische uitspraken.

Wat ik jammer vind is dat Merlijn Magnus niet met de fraudes confronteert. Hij beweegt hemel en aarde om hem te vinden en als hij hem gevonden heeft dan gebeurt er eigenlijk niets. Waarom vraagt hij niet hoe Magnus 1600 in een pretpark kan uitgeven. Wat zijn drijfveer was om de fraude te plegen.

Het boek staat genoteerd als ‘young adult’. Ik hou me nooit zo bezig met classificaties maar vind dit boek toch geschreven voor een breder publiek. Al kan ik me voorstellen dat een lezer die zelf meemaakt hoe moeilijk volwassen worden kan zijn zich eenvoudig identificeert met de hoofdpersoon.

Voor mij was de kennismaking met Arjen Lubach positief. Magnus krijgt 4 sterren. Ik wil nog weleens een boek van hem lezen.

Arjen Lubach heeft met Magnus de Dioraphte Jongeren Literatuur Publieksprijs 2012 gewonnen. Hij heeft een eigen website. Daar zou ik zeker even een kijkje nemen want de website is wel de moeite waard.

2 Reacties to “Magnus – Arjen Lubach”

  1. carla Says:

    Hoi Janny,je blog ziet er fantastisch uit en wat een goede boeken heb je gelezen!
    groetjes Carla


Geef een reactie

