Toen God een Konijn Was – Sarah Winman

Oorspronkelijke titel: When God was a Rabbit
Vertaald door Miebeth van Horn

Ik kreeg het boek Toen God een Konijn was van Orlando Uitgevers en de aanleiding voor deze actie was de Twitter boekbespreking van @LeesTweeps. Al eerder deed ik mee aan een boekbespreking op Twitter (Kleine Bij van Chris Cleave) en dat is een heel aparte ervaring. In ieder geval reden genoeg om nog een keer mee te tweeten.

Het boek heeft een aparte omslag. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de omslag niet bij de titel vind passen. Het konijn op de voorpagina roept bij mij vooral associaties op met een als vrouw verklede paashaas.

De titel van het boek geeft niet veel van de inhoud prijs. Het boek gaat niet over God en niet over een konijn. Het is het verhaal van Eleanor Maud Portman. Zij vertelt over haar kindertijd en haar allerbeste vriendin Jenny Penny,  over haar broer Joe en hoe belangrijk die voor haar was en natuurlijk over god, haar konijn. Ze vertelt haar leven in twee delen, haar kindertijd en haar leven vanaf haar 27-ste jaar.

Ik heb het boek met plezier gelezen. Elly vertelt haar verhaal in een directe stijl, soms met mooie beeldspraak en met humor. Bijvoorbeeld de beschrijving van het moment waarop Jenny Penny in haar klas komt “en toen ze op die koude ochtend in januari in de klas verscheen, was het net alsof ze zelf Nieuwjaar was”. Het eerste deel vond ik wel sterker dan het tweede. Ik denk dat dat vooral komt omdat er wat meer snelheid in zat, meer spanning. Voor de lezer is de tijd waarin het verhaal zich afspeelt niet zo belangrijk, het gaat om de personages, hun relaties. Toch legt Winman een link met de realiteit door de dood van prinses Diana en de aanslag op de Twin Towers in het verhaal te verwerken. Maar dat is zo terloops dat het weinig functioneel is.

Mijn waardering voor deze roman is vier sterren en ik ben dan ook heel benieuwd naar een eventuele volgende roman van Sarah Winman.

De bespreking op Twitter was op maandag 2 april tussen 20 en 22 uur. Natuurlijk zat ik klaar om mee te doen. Daarvoor had ik het boek tenslotte gelezen. Net als destijds  de bespreking van Kleine Bij bleek het ook nu erg moeilijk om op die manier een boek te bespreken. Het doet vooral denken aan een virtueel kippenhok maar dan wel een leuk kippenhok. De ervaringen staan op de website van Leestweeps.

Eén reactie to “Toen God een Konijn Was – Sarah Winman”

  1. Book Read! WHEN GOD WAS A RABBIT by Sarah Winman | The Books of Life! Says:

    […] Other reviews of this book you can find at Leeswammes’ Blog, Farm Lane Books Blog and Savidge Reads, In Dutch: JannyAn’s Blog. […]


Geef een reactie

