De Helden van New York – R.J. Ellory

Oorspronkelijke titel: Saints of New York
Vertaling: Ineke van den Elskamp

Al eerder was ik een van de gelukkigen die mee mocht buzzzen met CrimeZone en ook het boek De Helden van New York van R.J. Ellory komt op mijn buzzz-lijstje te staan. Voor mij was dit een kennismaking met Ellory maar dit was niet zijn eerste boek. Hij heeft inmiddels al acht titels op zijn naam staan waarvan er nu vier zijn vertaald.

De cover
De omslag past bij de titel. Een beeld van een straat in New York. Ik vind het wel een stemmig beeld. Het is wat grijs, dampen, schaars licht. Dit zou best een straat kunnen zijn waar de NYPD regelmatig zaken heeft op te lossen.

Het boek
Het verhaal begint met Frank Parrish, detective bij de NYPD, die zijn uiterste best doet om iemand er van te weerhouden zijn vriendin te vermoorden. Ik zal in het midden laten of dit hem wel of niet lukt maar na dit incident wordt hem geen rust gegund. Hij wordt direct opgeroepen omdat een drugsdealer is vermoord. Als later ook de zus van de drugsdealer dood wordt aangetroffen, kan een verband tussen beide moorden niet worden uitgesloten. Terwijl Frank Parrish de moorden probeert op te lossen, heeft hij ook de handen vol aan zichzelf. Zijn werk bij de politie en de herinneringen aan zijn vader hebben er voor gezorgd dat hij verplicht een therapeut moet bezoeken.

Mijn oordeel
Al op de eerste bladzijde is duidelijk dat Ellory geen thrillers schrijft voor mensen met een zwakke maag. De toon is meteen gezet en de lezer wordt direct in het verhaal getrokken. Zonder twijfel is Ellory een schrijver die meer diepgang aan een thriller wil geven door een sterke karakterschets van de hoofdpersoon neer te zetten. De lezer kan bijna in de huid van Frank Parrish kruipen. Door zijn ogen worden de gebeurtenissen weergegeven, we leren hem kennen door zijn sessies bij de therapeut. Eerlijk gezegd had dat van mij wel een onsje minder gemogen. Ik begrijp dat Ellory duidelijk wil maken hoe het is gekomen dat Parrish zo met het verleden en imago van zijn vader worstelt maar het wordt wel heel uitgebreid uit de doeken gedaan. Los daarvan is De Helden van New York een prima thriller met boeiende personages en spannend tot de laatste bladzijde.
Ik maak hier mijn excuses voor het feit dat ik niet zoveel over het boek heb gebuzzzt als ik dat over eerdere boeken heb gedaan. Dat komt alleen doordat ik het boek al in 1,5 dag had uitgelezen. Een aanrader dus, vier sterren.

Tot slot een kritische noot naar de uitgever. Waarom is dit kleine, onprettig te lezen lettertype gebruikt. Mijn ogen kunnen het wel aan maar ik ben er van overtuigd dat er potentiële kopers zijn die het boek daardoor terug leggen.

Wie meer wil weten over de schrijver en over de andere titels die op zijn naam staan kan terecht op de officiële website van de auteur.

4 Reacties to “De Helden van New York – R.J. Ellory”

  1. carpediemblogger Says:

    Dit lijkt me inderdaad een heel goede thriller… Ik heb ook nooit iets van Ellroy gelezen, maar je recensie doet me wel zin krijgen daar snel verandering in te brengen. Bedankt!

  2. carpediemblogger Says:

    Ik bedoel natuurlijk Ellory…


Geef een reactie

