Rules of Civility – Amor Towles

Nog maar net de laatste bladzijde omgeslagen. Jammer, want Rules of Civility van Amor Towles is een topper. Het was moeilijk kiezen. Sneller gaan lezen omdat je wilt weten hoe het verhaal zich ontwikkelt of juist langzamer omdat het zo’n mooi geschreven boek is. Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik dat eerder zo sterk heb gehad.

Alhoewel ik boeken niet zo gauw zal kiezen of afwijzen op basis van de omslag had ik in dit geval door de omslag toch even twijfel of dit een boek voor mij zou zijn. Dat was na het lezen van de Preface al helemaal over. Voor een belangrijk deel door de schrijfstijl maar ook doordat het verhaal begint met een bezoek van de hoofdpersoon, Katey Kontent, aan een fototentoonstelling van Walker Evans, een van de grote voorbeelden voor mij als amateurfotograaf. Het zijn foto’s van forensen in de ondergrondse van New York. De “subway”-foto’s worden door Towles zo treffend beschreven dat het al meteen duidelijk was dat ik 330 pagina’s leesplezier kon verwachten:

“For, in fact, the pictures captured a certain naked humanity. Lost in thought, masked by the anonymity of their commute, unaware of the camera that was trained so directly upon them, many of these subjects had unknowingly allowed their inner selves to be seen.”

Katey ziet op de foto’s een bekende, Tinker Grey, een man die een belangrijke rol heeft gespeeld in haar leven. Daarmee begint het verhaal van Katey. Een terugblik op het jaar dat ze Tinker Grey heeft ontmoet, de jaren van de depressie in de VS. Een jaar van vriendschap, liefde en verlies.

Het is een roman over liefde, maar ook over ambitie, de depressie, New York, volwassen worden en de Amerikaanse droom. Ik heb er van genoten. Zo’n debuut zou iedere schrijver zich wensen. Wellicht is de eerste prijs inmiddels al binnen, zo niet dan gaat die er zeker komen. Door de schrijfstijl van Towles zie je de gebeurtenissen voor je, je ruikt de straten van New York, je hoort de geluiden. Op een website las ik dat er onderhandelingen zouden zijn over een uit te brengen film. Dat zou me niet verbazen want de roman is hier uitermate geschikt voor. Alleen, ik zal er vermoedelijk niet naar toe gaan. Terwijl ik het boek las, speelde de film zich al in mijn hoofd af. Ik zou de film bijna kunnen regisseren. Na het omslaan van de laatste bladzijde had ik het gevoel terug te komen uit het New York van voor de Tweede Wereldoorlog. Wat mij betreft kan geen film kan concurreren met de beelden die Towles weet op te roepen.

De karakters zijn goed neergezet, authentiek. Een meeslepende schrijfstijl, volstrekt passend bij de jaren dertig, scherpe dialogen. Mijn boek zit inmiddels volgeplakt met post-it briefjes bij teksten die ik nog eens wil lezen of in mijn blog als voorbeeld wil geven. Dat zou deze recensie wel erg lang maken. Het is moeilijk kiezen, maar ik zal me beperken tot deze dialoog:

– Hello Cinderella, he said in Russian. You’re looking superlative.
– You’ve got bad lightning.
– I’ve got good eyes.
He nodded toward our table
– Who’s the young man? Yours or your friends?
– A little bit of both I guess.
– That doesn’t work for long, my slender one.
– Says you.
– Says the sun, the moon and the stars.

Het wordt eind van het jaar nog moeilijk om mijn beste boek van 2011 te kiezen maar Rules of Civility staat op mijn shortlist. Het zal niemand meer verbazen, mijn oordeel, vijf sterren.

Voor wie het leuk vindt, de foto’s van Walker Evans zijn hier te bekijken. Amor Towles heeft zijn eigen website en is ook op Facebook te vinden.

14 Reacties to “Rules of Civility – Amor Towles”

  1. Leeswammes Says:

    Wat leuk dat het boek zo in de smaak viel. De foto-link hielp natuurlijk wel. Zelf zou ik het boek op basis van de cover ook niet zo snel oppakken, maar misschien toch wel even. Na jouw recensie ga ik ‘m zeker beter bekijken als ik het boek tegenkom.

    • JannyAn Says:

      Zo zie je maar dat een auteur echt kritisch moet zijn over de voorgestelde covers en welk publiek hij denkt te trekken. En als je het boek nergens tegenkomt, er ligt er hier een in de kast, met post-its😉

  2. BookGoddess Says:

    Ik zou die boek ook sneller hebben laten liggen vanwege de cover. Zo zie je maar weer dat je bij een boek niet op het uiterlijke mag gaan maar op het innerlijke, het verhaal. Na jou recensie zal ik het wel oppakken als ik het boek tegenkom.

  3. Boekhapper Says:

    Ik had ook dezelfde twijfels mbt het omslag. Op basis van de beschrijving in Bookbrowse heb ik het (e-)book toch aangeschaft. Het heeft niet heel veel publiciteit gehad. Heerlijk om te lezen dat het toch een goede aanschaf is geweest!

  4. The Sunday Salon – a busy week « JannyAn's Blog Says:

    […] Towles. A mustread for everyone. I think it will be my number one this year. You can read my blog here if you […]

  5. Kim Says:

    ik kom zomaar even langs (via via), hallo!

    dit boek klinkt fantastisch! ik moet zeggen dat ik het boek wel zou oppakken, voornamelijk omdat dezelfde foto volgens mij als cover is gebruikt bij een editie van the Great Gatsby – een boek dat één van mijn favorieten is. dat maakt dan automatisch nieuwsgierig.

    de rest van jouw blog ziet er trouwens veelbelovend uit, zet je direct in mijn bloglovin-lijst. groetjes!

    • JannyAn Says:

      Hallo Kim, leuk dat je even op mijn blog langs ben geweest. En het is een veelbelovend boek. Het wordt mijn nummer 1 voor 2011. Helemaal leuk trouwens dat ik op je bloglovin-lijstje ben toegevoegd.

  6. Maaike Says:

    Klinkt goed, zeg. Ik zet hem op mijn lijstje. Mooie cover, trouwens!🙂

  7. In 2011 las ik deze 49 boeken « JannyAn's Blog Says:

    […] liefst vijf boeken met vijf sterren dit jaar. De onbetwiste nummer 1 is toch echt Rules of Civility van Amor Towles. Goed nieuws voor degenen die liever in het Nederlands lezen want met de titel Een […]

  8. Jacqueline Smit Says:

    Hoi, vanaf eind volgende week is de Nederlandse vertaling beschikbaar: Een kwestie van hoffelijkheid (Orlando).Hier is trouwens de booktrailer te vinden: http://www.youtube.com/watch?v=6YTe61TtTR0


Geef een reactie

