Edward van de Vendel

Iedere woensdag krijg ik een email met een gedicht in mijn postbus. Een aantal boekgrrls zorgt daarvoor. Bij toerbeurt zoekt een van de grrls een gedicht uit en verstuurt dat in een mail. Erg leuk. Er komt van alles langs en het is een mooi begin van de dag.

Deze week een extra verrassing want in de mail maar liefst twee gedichten. En ik vond ze zo mooi dat ik op slag fan ben geworden van de dichter, Edward van de Vendel. Hij heeft een eigen website. De gedichten staan ook op zijn website, bij ‘Aanhalingstekens’.

‘We liggen achterover op het gras. Samen.
Amen, denk ik, om mijn ongeduldige gedachten
af te blussen. Kijk naar boven, denk ik. Naar de boom,
een dominee van hout die zegenend zijn takken
spreidt. Jawoord, denk ik. Maar dat leidt me weer naar jou.
Weet jij hoeveel ik van je lippen hou? Ik zou
mezelf ertussenin naar binnen willen trekken.
Zon begint te lekken. Vlekken licht springen
als aanwijsvingers over je gezicht. Dit noemen ze
misschien een visioen- liefde met jaarringen
en elke lente nieuwe loten. Moet ik grote dingen doen?
Ik til mijn hart boven het jouwe. Toe nou, denk ik,
durf dan. Nu twee ledematen vouwen.’

RICHTER

Onze aardbeving heeft plaatsgevonden:
de grond trok alle tussenruimte naar zich toe
en we zijn naar elkaar getuimeld.
Woorden kruimelden
als autootjes uit onze monden.
Wij zijn toegeknepen puin
waar rillingen als kinderen
op klauteren. Gebouwen zijn we,
maar ineengeduwd.
We blijven overeind door elkaars buitenmuren
te omarmen. Zo
wordt geschiedenis gestuwd.
Het is de tektoniek
die onze levens kwam verwarmen.
Nu nog toekomst –
laat ons
deze trilling die niet luwt.

Oh ja, mocht je nog niet van de boekgrrls hebben gehoord, kijk dan hier even.

Geplaatst in Poezie. Tags: , . 2 Comments »

2 Reacties to “Edward van de Vendel”

  1. Kortingen Says:

    Wat een prachtig gedicht, ik zal je blog vaker bezoeken voor meer gedichten. Bedankt!

  2. JannyAn Says:

    Ik vond het ook een enorm mooi gedicht. Je moet zeker ook even op zijn eigen website kijken.


Geef een reactie

