Wat ik in 2010 allemaal heb gelezen

Beter laat dan nooit. Een blogje over de boeken die ik las in 2010. En in dat jaar heb ik een behoorlijke stapel boeken verslonden. Een aantal van deze boeken las ik omdat ik mezelf als doel had gesteld om meer boeken gelezen te hebben van The best 60 books of the past 60 years. Andere door een goede recensie van een de boekgrrls en weer andere voor mijn leesclub.

Een boek wat aan mij echt niet besteed was, was De Zwemmer van Szuzsa Bank. Ik heb het zelfs niet uitgelezen en dat terwijl het ook nog een van de boeken op het lijstje van de leesclub was. Meestal een extra motivatie om door te lezen tot de laatste letter. Ook Heksen en Elfen van Kim Harrison kon mij niet bekoren. Een type boek dat ik nog niet eerder had gelezen met een eigen terminologie en begrippenkader. Ik heb het uitgelezen maar nee, niet no zo’n soort boek. Eigenlijk heb ik de lust ook niet om het bijbehorende begrippenkader eigen te maken.

In 2010 heb ik aan vier boeken maar liefst vijf sterren toegekend. De absolute nummer 1 van 2010 was Kleine Bij van Chris Cleave. Op de voet gevolgd door De Eenzaamheid van de Priemgetallen van Paolo Giordano. Op een gedeelde derde plaats eindigden De Glazen Kamer van Simon Mawer en Revolutionary Road van Richard Yates.

En dit is de complete lijst.

Szuzsa Bank – De Zwemmer
Robert Barnard – The Bones in the Attic
Conny Braam – De Handelsreiziger van de Nederlandsche Cocaïnefabriek
Remco Campert – Dagboek van een Poes
Chris Cleave – Kleine Bij
Paolo Coelho – De Alchemist
Michael Connelly – Echo Park
Michael Crichton – Airframe
Jonathan Franzen – The Corrections
Tess Gerritsen – Het Aandenken
Paolo Giordano – De Eenzaamheid van de Priemgetallen
Kim Harrison – Heksen en Elfen
John Irving – Hotel New Hampshire
Judith Koelemeijer – Het Zwijgen van Maria Zachea
Ariëlla Kornmehl – De Vlindermaand
Stieg Larsson – De Vrouw die met Vuur Speelde
Stieg Larsson – The Girl who Kicked the Hornet’s Nest
Harper Lee – To Kill a Mocking Bird
Jack London – The Sea Wolf
Liza Marklund – Springstof
Liza Marklund – Studio Zes
Yann Martel – The Life of Pi
Simon Mawer – de Glazen Kamer
James McCain – The Postman always Rings Twice
Audrey Niffenegger – De Tweeling van Highgate
Audrey Niffenegger – The Time Traveler’s Wife
Erich Maria Remarque – Im Westen nichts Neues
Tatiana de Rosnay – Haar Naam was Sarah
Thomas Roosenboom – Zoete Mond
Jonathan Safran Foer – Dieren Eten
José Saramago – Het Verzuim van de Dood
Dorothy Leigh Sayers – Whose Body?
John Steinbeck – The Grapes of Wrath
Manon Uphoff – Koudvuur
Kurt Vonnegut – Slaughterhouse Five
Peter Watts – Starfish
Richard Yates – Revolutionary Road
Juli Zeh – Speeldrift

Hagar Peeters – Koffers Zeelucht

Geplaatst in Boeken. Tags: , . Leave a Comment »

Geef een reactie

