De Blinde Muur – Henning Mankell

Vandaag las ik in de nieuwsbrief van Crimezone dat Henning Mankell door de bezoekers van crimezone.nl tot populairste thrillerauteur is verkozen. Mankell is niet mijn nummer 1 maar ik mag zijn boeken graag lezen. Door de verkiezingsuitslag bij Crimezone werd ik er ook meteen aan herinnerd dat ik de afgelopen weken van hem De Blinde Muur las en daar nog niets over op mijn blog heb geschreven. Bij deze.

Van de achterflap: Kurt Wallander komt tegenover een nieuw soort criminaliteit te staan: computermisdaad op internationale schaal. De Blinde Muur begint met een dode man bij een bankautomaat en de moord op een taxichauffeur. Een verband tussen deze twee sterfgevallen lijkt er niet te zijn, maar tijdens het onderzoek ontstaat het idee dat de “sleutel” te vinden is in geheime informatie die zich in de computer van een ICT-consulent bevindt. Wallander schakelt daarom een hacker in om de informatie te ontgrendelen.

Oorspronkelijke titel: Brandvägg. Vertaald door Janny Middelbeek-Oortgiesen.

Het is een stevig boek. 601 bladzijden maar liefst. Toch had ik het in een mum van tijd uit. Het leest lekker weg, snelle dialogen, een spannend verhaal, een actueel thema en het wordt de lezer niet te gemakkelijk gemaakt. Als lezer ben je echt een eind op weg in de 600 bladzijden voor je een begin van een idee krijgt hoe de vork in de steel zou kunnen zitten.

Onderscheidend voor Mankell vind ik de aandacht die hij aan de persoon Wallander geeft. Hij is niet alleen de inspecteur die een zaak moet oplossen maar vooral een mens. Een eenzame man. Een man die slecht slaapt, die zich afvraagt of hij het allemaal nog wel kan bijbenen, die twijfelt of hij een relatiebureau moet inschakelen en die teleurgesteld wordt door mensen die belangrijk voor hem zijn. Een man waar je alleen maar sympathie kan voelen. Soms misschien ook wat medelijden.

Bij het lezen van het boek schieten soms ook beelden van de tv-serie door mijn hoofd. Inmiddels al twee, een Zweedse en een Engelse. Ik had de Zweedse serie al gezien voor ik ooit een boek van Mankell had gelezen, dus dat gezicht is ook mijn Wallander geworden.

Met veel plezier gelezen, spannende plot, vier sterren.

De website van Mankell is hier te vinden. Alles over Wallander is te vinden op de Engelse website. Voor de fans van Wallander een teleurstellend bericht, het laatste boek uit de serie is een feit. De Guardian schreef er een artikel over.

Geef een reactie

