Stationsgebied Utrecht

Het centrum van veel Nederlandse steden is op dit moment een bouwput. Zo ook Utrecht. En die stad gaat me echt aan het hart. Ik ben er geboren en vind het de mooiste en gezelligste stad van Nederland. Nog steeds. Ondanks verwoede pogingen van gemeentebesturen om daar een eind aan te maken. Door het monsterlijke Hoog Catharijne is een sfeervol stationsgebied verloren gegaan. Het is onherstelbaar beschadigd. Singels zijn gedempt, karakteristieke panden gesloopt.

In 2002 mochten de inwoners van Utrecht in een raadplegend referendum hun mening geven over twee voorgelegde visies met betrekking tot de toekomst van het Stationsgebied. Voor Utrecht het eerste referendum ooit gehouden. De opkomst was 65,3 %. Er kon gekozen worden tussen visie A en visie 1 (vraag me niet waarom besloten is om een keuze tussen A en 1 voor te leggen). Visie A stond voor een verruimd stadshart met een kostenplaatje van zo’n slordige 91 miljoen. Visie 1 werd gepresenteerd onder de naam Stadshart Compact voor “slechts” 15 miljoen. Zonder nou erg negatief te willen zijn, zou ik de kosten op voorhand maar vast willen verdubbelen want de ervaring met langdurige projecten is toch dat ze onbeheersbaar zijn en dat de kosten veel hoger oplopen dan gedacht. En in dit geval hebben we het maar liefst over een planperiode van 15 tot 20 jaar. Geen bedrijf dat zich ooit aan zo’n planning zal wagen. Maar goed, de overheid wel.

De burgers kregen niet direct de bij de gemaakte keuze behorende nota toegestuurd en het is dan ook niet verbazingwekkend dat met een overweldigende meerderheid van meer dan dan 70% gekozen werd voor het ruime stadshart met de kernwoorden “uitnodigend, ontspannen, zichtbaar wonen en werken en een groot gevoel van sociale veiligheid”. Als ik had mogen stemmen dan had ik 10 tegen 1 precies dezelfde keuze gemaakt. Want wie wil er nou niet ontspannen wonen in een veilige omgeving. Hier is het projectplan te bekijken.

Inmiddels zijn we 9 jaar verder en de start is gemaakt. De Utrechters wachten, jaren en jaren, op de realisatie van de door hun gekozen visie A. De teleurstelling zal uiteindelijk groot zijn want het plan dat nu wordt gerealiseerd is al lang niet meer wat de Utrechters destijds is voorgelegd. Niet de gemeente Utrecht maar Corio bepaalt hoe het stationsgebied eruit komt te zien. De economische belangen van Corio leggen het meeste gewicht in de schaal. Lees het rapport_project_stationsgebied van de Rekenkamer maar eens door. Ga er wel rustig bij zitten, zet een kotsemmertje naast je stoel en leg vast wat valium klaar om weer tot rust te komen. En als je het nog kunt hebben, kijk dan ook nog even naar dit filmpje van architect van Ad van der Stolk.

Als je geïnteresseerd bent en de ontwikkelingen wilt blijven volgen dan kun je hier terecht voor alle documenten en rapportages. Sterkte ermee!

2 Reacties to “Stationsgebied Utrecht”

  1. elsje Says:

    😦
    (ik heb bij het referendum niet gestemd, zag dit al helemaal aankomen)

    • JannyAn Says:

      het is helaas zo voorspelbaar. Bakken met geld in dit soort projecten en bibliotheken gaan dicht omdat er geen geld voor is. Maar ja, we kiezen ze toch echt zelf. Nou ja, ik dan voor Nieuwegein (waar het even erg is)


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: