Bondsfotowedstrijd 2010

Afgelopen voorjaar werd opnieuw de Bondsfotowedstrijd georganiseerd. Een landelijke wedstrijd van de Fotobond. Iedere club mag 10 foto’s insturen, niet noodzakelijk van 10 verschillende fotografen. Uit alle inzendingen zoekt de club de 10 beste uit waarbij natuurlijk het doel is om als club zo hoog mogelijk te eindigen. De afzonderlijke deelnemers kunnen voor hun inzending een gouden, zilveren of bronzen sticker verdienen.

Bij mijn fotoclub wordt er altijd naar gestreefd om foto’s van tien verschillende fotografen in te sturen. Je zou verwachten dat het in een club met 36 leden een moeilijk proces is om tot een selectie van 10 foto’s te komen. Dat blijkt in de praktijk reuze mee te vallen. Veel clubgenoten hebben helemaal geen zin om hun foto aan een jury voor te leggen. Allemaal met hun eigen argumenten. Ik sta er zelf anders tegenover. Een jury is per definitie niet objectief, maar van ieder juryoordeel valt wat op te steken. En je bent nooit te oud om te leren.

Kortom, ik had mazzel en mocht twee van mijn foto’s aan de selectie toevoegen.

Deze zijn het geworden

In totaal werden er ruim 1800 foto’s ingezonden,  door 163 clubs. Mijn fotoclub, Fotogein, eindigde op een gedeelde 61ste plaats. De andere fotoclub waar ik lid van ben, fwg De Verbeelding, deed het echt helemaal fantastisch. Zij eindigden op een gedeelde 6e plaats.

Over mijn eigen resultaat was ik best tevreden. Het was de eerste keer dat ik aan deze wedstrijd meedeed. Met de bovenste foto heb ik 19 punten gescoord, met de onderste waren dat er 20. Ter vergelijking. De hoogst gekwalificeerde foto kreeg 25 punten, de laagst gekwalificeerde 13 punten. Hier vindt je de inzending van Fotogein. De winnende foto’s zijn hier te bekijken.

2 Reacties to “Bondsfotowedstrijd 2010”

  1. yvonnep Says:

    Bijzondere foto’s, bijna te privé. Je geeft een beeld van een wereld van mensen die ik anders nooit zou zien omdat het een heel andere wereld is. Ook een wereld die (bijna) geschiedenis is.

  2. Maaike Says:

    Fraaie foto’s! Vooral die onderste roept een stroom aan herinneringen wakker aan mijn opa’s en oma’s en mensen uit mijn jeugd. Zo’n houten plankje als bord, bijvoorbeeld. En die verzameling levensmiddelen. En die tegels aan de wand. Kan zo naar een museum. Mooi ook dat je via die krant het geheel kan dateren.


Geef een reactie

