Koffers Zeelucht – Hagar Peeters

Hagar Peeters debuteerde in 1999 met de bundel “Genoeg gedicht over de liefde vandaag”. “Koffers Zeelucht” is de tweede bundel, verschenen in 2003. Het is in 2005 bekroond met de J.C. Bloemprijs. In 2009 was ze een van de kandidaten bij de verkiezing van de Dichter des Vaderlands.

Peeters schrijft met humor, de gedichten zijn geschreven in eenvoudige taal maar raken zware onderwerpen. In het eerste deel van de bundel is een drietal gedichten over haar ouders en hun scheiding opgenomen. Het laatste van deze drie gedichten is door Peters voorgelezen en uitgelegd in het programma De Avonden van de VPRO:

DEZELFDE ZEE

Alleen ik ken mijn ouders beiden
die om herhaling van hun dwaling te vermijden
slechts éénmaal baadden in dezelfde zee.

Hun levens lopen sindsdien uiteen
als kusten aan een zee die ik bevaar
om uit hun zicht aan weer een andere wal te raken
in de verte word ik land gewaar.

Zal ook ik, eenmaal op het vasteland geraakt,
er niet in slagen mij een thuishaven te baren
omdat elk vaarwater onrustig maakt
en niet meer wil bedaren?

Wie het gedicht en de uitleg wil beluisteren, klik hier. Bij Koninklijke Bibliotheek is meer informatie over Hagar Peeters te vinden.

Geef een reactie

