Speeldrift – Juli Zeh

Speeldrift was in december en januari het samenleesboek bij leestafel.info. Niet zo heel veel samen lezen voor mij want ik kreeg pas eind januari het bericht van de bieb dat ik het boek kon komen ophalen.

Speeldrift gaat over normen en waarden, wie bepaalt wat goed is en wat slecht. De veertienjarige Ada, hoogbegaafd en barstend van zelfvertrouwen, is de nieuwe leerling op een gymnasium in Bonn. Ze is een vreemde eend in de bijt: haar leraren is ze in intellectueel opzicht de baas en haar medescholieren zijn haar te dom, te burgerlijk, te kinderlijk en te saai. Alleen Alev, met wie ze een pact sluit, kan door de beugel. Ze besluiten samen iedere vorm van compassie en sympathie uit hun dagelijks leven te bannen en hun gedrag zo onvoorspelbaar mogelijk te maken. Het belangrijkste slachtoffer van hun ‘spel’ is Smutek, een jonge Poolse leraar, die zich aanvankelijk nauwelijks verweren kan. Maar Smutek neemt wraak en wat als een schijnbaar onschuldig spelletje begon, eindigt in een drama.

Net als in de Eenzaamheid van de Priemgetallen ook in dit boek twee hoofdpersonen die niet gemakkelijk contact (willen) maken met de wereld om hen heen. Ook Ada en Alev passen in de interpretatie van Priemgetallen. Al is een groot verschil dat zij geen contact met hun omgeving willen maken, terwijl de hoofdpersonen in de Eenzaamheid van de Priemgetallen dat door traumatische ervaringen in het verleden niet kunnen.

Het begin van het boek vond ik wat taai. Het eerste hoofdstuk “Exordium” heb ik twee keer gelezen en toen had ik nog niet het gevoel dat ik helemaal begreep waar de schrijfster heen wilde. Toen ik het boek uit had, heb ik het nog een keer gelezen en dat was het moment dat alle stukjes op zijn plaats vielen. Ik zal iedereen aanraden om eveneens af te sluiten met het eerste hoofdstuk. Maar al was het begin taai, ik vond het een boeiend boek, een apart verhaal dat je niet zomaar loslaat.

Naast het boeiende verhaal is ook de schrijfstijl van Juli Zeh erg de moeite. Wat zou je nog willen veranderen aan de zin “De zon stond brullend als een tandeloze tijger aan de hemel, schoot licht zonder warmte naar de straten van de stad, verblindde door de winter mat geworden ogen, maakte stof en verfrommelde zakdoeken onder de radiator zichtbaar, spotte met de schaamteloze naaktheid van kale bomen en struiken, legde vette vingerafdrukken op voorruiten bloot en wierp ontploffende bliksemstralen naar de ramen van de bovenste etages”. Of zinnen als “monden van lippenstift die zich tijdens het praten door de gezichten vraten” en “als kinderen met huisarrest zaten de gedachten met platgedrukte neus tegen de ramen van het bewustzijn”. Voor mij zijn dat zinnen die in het notitieboekje worden vastgelegd om later terug te lezen.

Ja, wat mij betreft een aanrader.

Voor wie nog meer wil lezen over Juli Zeh en Speeldrift: een recensie in de Volkskrant, en in het NRC. En de website van Juli Zeh is hier te vinden.

2 Reacties to “Speeldrift – Juli Zeh”

  1. maup Says:

    Als in dit boek de zon brullend als een tandeloze tijger aan de hemel staat, word ik nieuwsgierig naar het origineel. Want de Nederlandse zin en ook de andere voorbeelden die hier worden aangehaald, schreef niet Juli Zeh, maar een vertaler op.
    Het maakt allemaal enorm nieuwsgierig naar Zeh, dat zeker.

  2. JannyAn Says:

    Ja, daar heb je natuurlijk gelijk in, dat zijn de woorden van de vertaler. Misschien had ik de naam van de vertaler er bij moeten noemen. Ik zal het eens naast de originele tekst leggen.


Geef een reactie

