Vijf met Samenhang 2009, Gedichtendag

Sinds begin van het jaar ben ik lid van fotogroep Fotogein in Nieuwegein. Als lid van de club ben je ook meteen lid van de fotobond, in dit geval van de afdeling Utrecht-’t Gooi.

De afdeling Utrecht-’t Gooi organiseert ieder jaar de wedstrijd “Vijf met Samenhang”. Bij deze wedstrijd is het de bedoeling dat je een serie van vijf foto’s inlevert die samenhang vertonen. En waar die samenhang uit bestaat? Tja, dat moet je zelf bedenken. Bij de ene serie zie je foto’s met daarop steeds drie personen die met elkaar praten. Dan weer foto’s van dezelfde dansvoorstelling of een landschap in de winter.

Ik vind het leuk om mee te doen aan wedstrijden, om te horen wat anderen van je foto’s vinden. Het ergste wat je kan overkomen is dat je niets wint. Nou ja, onderaan eindigen zou ik wel heel vervelend vinden. Maar goed, de stoute schoenen aangetrokken en vijf foto’s uitgezocht van de Gedichtendag op het Centraal Station in Utrecht. Dat was een leuke bijeenkomst met o.m. de scheidend en net verkozen dichter des vaderlands Driek van Wisse en Ramsey Nasr. Voor mij eigenlijk de eerste keer dat ik met mijn nieuwe Nikon een poging deed om een evenement met foto’s te verslaan. En in dit geval vond ik het vooral leuk om de fotografen die er allemaal waren om de net verkozen Dichter des Vaderlands bij zijn eerste openbare optreden te fotograferen, op de foto vastleggen.

Op 18 maart werden de ingezonden series besproken in ’t Holle Bloc in Zeist. Maar liefst 126 fotografen hadden een serie gestuurd. Alle series zijn door de jury beoordeeld en gewaardeerd. De eerste plaats had 23 punten, de laatste plaats (nr. 112) kreeg 12 punten. Dat lijkt misschien een vreemd resultaat maar veel series zijn op een gedeelde plaats geëindigd. Uiteindelijk zijn de plaatsen 1 t/m 7, 14, 17, 30 , 42, 62, 86, 100 en 112 toebedeeld. En hier is de top 5 te zien.

Mijn serie is met 13 punten op plaats 100 terecht gekomen. Gelukkig niet onderaan. Maar ach, het was ook een eerste keer en de foto’s zijn nooit gemaakt met de bedoeling om aan deze wedstrijd mee te doen maar later bij elkaar gezocht. Bij de jurybespreking was het commentaar dat uit de foto’s onvoldoende bleek wat ik had willen vertellen. Dat is dan de les voor de wedstrijd in 2010.

Natuurlijk wil ik jullie mijn serie van vijf, Gedichtendag, niet onthouden. Dit zijn ze.

Geef een reactie

